۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 15429034

استرالیا خواستار تلاش بیشتر برای حفظ برجام شد.

به گزارش سلام نو، مریس پاین وزیر امور خارجه استرالیا نسبت به تصمیم ایران برای توقف اجرای دو مورد از تعهداتش در برجام به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی روز پنج شنبه گفت: اگرچه ایران اعلام کرده است که از برجام خارج نمی‌شود اما استرالیا از این کشور می‌خواهد خونسردی خود را حفظ کند و به اجرای تعهداتش در این توافق ادامه دهد.

وی ادامه داد: اهداف توافق هسته‌ای با ایران در راستای عدم اشاعه هسته‌ای به خوبی حاصل شده و در راستای منافع امنیتی، ثبات و صلح منطقه است. استرالیا به طور قوی از این اهداف حمایت می‌کندو از طرف‌های برجام می‌خواهد تا تلاش‌های خود برای اجرای مفاد آن را دوبرابر کنند.

وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه اظهارات خود با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا درباره سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان گفت: ما پیش از این نگرانی‌های خود را نسبت به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران ابراز کرده‌ایم.

استرالیا اگرچه استرالیا از امضاکننده توافق هسته‌ای به شمار نمی‌آید اما از آنجایی که یکی از اعضای سازمان ملل است خود را متعهد به این توافق می‌داند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز چهارشنبه اعلام کرد که اگر دیگر طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند ایران به غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر باز خواهد گشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه "ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم" گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

روحانی ادامه داد: به سران ۵ کشور اعلام کردیم که مواد غنی شده و آب سنگین خود را دیگر نمی‌فروشیم تاکنون هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم و هر وقت آب سنگین از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم. از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود.

وی همچنین صبر ایران در طول این یک سال را صبری استراتژیک توصیف کرد و گفت: ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم، اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

این تصمیم ایران با واکنش بسیاری به‌ویژه طرف‌های دیگر برجام روبرو شد.

چین و روسیه که از طرف‌های برجام به شمار می‌آیند پس از اعلام این خبر بر لزوم پایبندی دیگر طرف‌ها به این توافق تأکید کردند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه این تصمیم ایران را نتیجه اقدامات نسنجیده واشنگتن دانست و گفت که مسکو به رایزنی با طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام ادامه می‌دهد.

همچنین اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک نسبت به این تصمیم ایران ابراز تأسف کردند و از تهران خواستند به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بمانند./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید