حسن‌ هانی زاده در گفت‌وگو با سلام نو بیان داشت این که ایران باید از هرگونه بهانه دادن به دست آمریکا خودداری کند و خروج گام به گام از برجام را پی بگیرید. او با غیرعقلایی خواندن ترامپ هشدار داد که نباید در این شرایط هیچ گونه بهانه‌ای دست ترامپ داد.

سلام نو – سرویس سیاسی: فردا حسن روحانی در حالی می‌خواهد مواضع جدید ایران در برابر برجام را اعلام کند که بسیاری منتظرند تا ببیند میزان تندی واکنش ایران تا چه اندازه است؟ آیا آن‌چنان که ظریف گفته ایران قصد خروج از ان پی تی را دارد یا بنا بر توصیه حسین موسویان از برجام و ان پی تی هم‌زمان خارج می‌شود؟

ظاهرا آن‌چنان که از شواهد پیداست و برخی منابع دور و نزدیک به دولت می‌گویند چیزی که تا اینجا قطعی شده خروج گام به گام از برجام و کنار گذاشتن برخی محدودیت‌های هسته‌ای است. ظاهرا تمام این کارها هم با مکانیزم‌های داخلی خود برجام انجام می‌شود مکانیزمی که به طرفین اجازه می‌دهد که از این پیمان خارج می‌شوند.

در مقابل اما چهره‌هایی مثل حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیشنهاد می‌دهند که ایران به شکل آنی از برجام و ان پی تی خارج شود تا دست بالاتری در مذاکره مجدد با آمریکا داشته باشد.

حسن هانی‌زاده،  کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو بیان داشت این که ایران باید از هرگونه بهانه دادن به دست آمریکا خودداری کند و خروج گام به گام از برجام را پی بگیرید. او با غیرعقلایی خواندن ترامپ هشدار داد که نباید در این شرایط هیچ گونه بهانه‌ای دست ترامپ داد چون اطرافیان ترامپ مصر هستند که او را به ورطه جنگ بکشند.

ایران تصمیم سرنوشت سازی خواهد گرفت

هانی‌زاده در گفت‌وگو با سلام نو با بیان این که ایران آن‌چنان که باید از منافع برجام بهره‌مند نشده گفت: امروز آمریکا و برخی هم‌پیمانانش شرایطی را به وجود آورده اند که ایران درباره توافقنامه برجام تصمیم سرنوشت سازی بگیرد. ملت ایران انتظار داشت که پس از برجام از پیامدهای این توافق بهره‌های اقتصادی و رفاهی ببرد که این اتفاق رخ نداد.

وی با اشاره به تاثیر ورود ترامپ به کاخ سفید روی برجام گفت: با ورود ترامپ به کاخ سفید و با توجه به وعده‌ای که او به لابی صهیونیستی داده بود دست به سلسله‌ اقداماتی شکننده و دردناک علیه ایران زد و برجام را هم نادیده گرفت.

این کارشناس خاورمیانه با تاکید بر اینکه پس از خروج ترامپ هم اروپا و سازمان ملل انتظارات را برآورده نکردند گفت: اینجا انتظار می‌رفت که سازمان ملل و دیگر طرف‌ها برجام اقدام بازدارنده و متناسبی علیه ترامپ و خروجش از برجام بکنند که نکردند و کار را به جایی رساندند که اجرایی شدن یا نشدن برجام برای ایران مهم نباشد.

نباید فرصت اجماع سازی را به ترامپ بدهیم

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه اینکه جهان امروز ترامپ را شناخته و حتی دوستان آمریکا آن اهمیت سابق را برای رییس جمهور این کشور قائل نیستند گفت: امروز چهره ترامپ برای جهان اثبات شده و موج نفرت علیه ترامپ در جهان به راه افتاده نباید با تصمیم شتاب‌زده‌ای از سوی ایران فرصت اجماع سازی را به ترامپ بدهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل مناسب برای مقابله با ترامپ در این مقطع خروج گام به گام و تکیه بر مفاد برجام برای جریان سازی علیه ترامپ است. در کنار این، رییس جمهور باید اعلام کند ایران از ان پی تی خارج می‌شود و بعد غنی سازی 20 درصد را آغاز کنیم. ما البته باید در این باره در رسانه‌ها هم اطلاع رسانی کنیم.

خروج ناگهانی از برجام بهانه جنگ را دست آمریکا می‌دهد

هانی زاده با اشاره وضعیت امروز منطقه گفت: حقیقت این است که نباید به فضا خیلی خوشبین بود چون عربستان، اسرائیل، پمپئو و بولتون دنبال این هستند که ترامپ را وادار به رویایی نظامی با ایران بکنند. ورود ناو لینکلن به خلیج فارس هم می‌تواند در این جهت باشد. ترامپ ثابت کرده که شخصیتی است که تصمیمات عاقلانه نمی‌گیرد و می‌تواند تحت تاثیر فشار اطرافیانش قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه هشدار داد: هر گونه خروج ناگهانی ما از برجام می‌تواند بهانه اقدام نظامی علیه ایران و محور مقاومت را به دست آمریکا بدهد.  به نظر می‌رسد ایران باید با تصمیمات هوشمندانه و عقلانی بهانه‌ها را از آمریکا بگیرد چون هرگونه اقدام که آمریکا را تحریک کند به سود ایران نخواهد بود چون فرصت اجماع سازی را به ترامپ می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید