یک نماینده مجلس افزود:  متاسفانه ما هنوز نفت را به صورت خام می‌فروشیم؛ خام فروشی و تک محصولی بودن، باعث می‌شود آمریکا هر زمان که بخواهد تحریمان کند .

به گزارش سلام نو، هدایت الله خادمی درباره عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا برای خریداران عمده نفت کشورمان و این‌که عربستان و امارات گفته‌اند که نفت خود را جایگزین نفت ایران خواهند کرد، گفت: مشکل اصلی اینجاست هنگامی که برگ‌های برنده دستمان است، بازی نمی‌کنیم و منفعلانه دست به اقدام میزنیم و این مشکل همیشگی ماست.

نماینده مردم ایذه و باغملک تاکید کرد: در بحث تحریم‌ها و رفتار ترامپ خودمان هم مقصر هستیم، آن هم به این دلیل که بعد از گذشت ۱۰۸ سال با پیشرفت تکنولوژی و علم، نفت را به صورت خام به فروش می‌رسانیم. خام فروشی یعنی اینکه با دست خودمان شرایط تحریم را فراهم کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر نفت خام خود را به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌کردیم هیچ‌گاه قابل تحریم نبودیم،‌ گفت: متاسفانه ما هنوز نفت را به صورت خام می‌فروشیم؛ خام فروشی و تک محصولی بودن، باعث می‌شود آمریکا هر زمان که بخواهد تحریمان کند و بگوید من از شما نفت نمی‌خرم .

وی ادامه داد: کشورهایی که در شرق همسایه ما هستند و ظرف ۴۰ سال گذشته با ما همراه بودند. گوش به حرف آمریکا نمی‌دادند در کشورشان نفت ما را ذخیره می‌کردند تا به فروش برسانیم. آن‌ها کمک‌مان می‌کردند و به ما تجهیزات می‌فروختند اما ظرف ۵ الی۶ سال گذشته با آنها بدرفتاری کردیم به طوری که شرکت‌هایشان از ایران رفتند و دیگر کمکی به ما نمی‌کنند.

خادمی تاکید کرد: مشخص است هنگامی با شرق بهم می‌زنیم در زمان تحریم‌ها نفت‌مان را خریداری نمی‌کند و این یعنی خود مسئولان ایرانی دست و پاها را بیشتر از دیگران می‌بندند، یعنی بیشتر از  عربستان به آمریکا خدمت کرده‌ایم. در حال حاضر هم مراکزی که می‌توانستند تحریم‌ها مخصوصا در حوزه نفت را دور بزنند اما به دست افرادی افتاده است که جرأت ندارند این کار انجام دهند؛‌ بودن چنین اشخاصی بیشتر به ضررمان است . آمریکا دشمن ماست،۴۰ سال است که این دشمنی را با ما ادامه داده است،‌ می‌گوید باید در چارچوبی قرار گیرید که من تعریف کردم خب ما هم چنین کاری را انجام نمی‌دهیم.

وی یادآور شد:عربستان،‌ امارات و کشورهای اینچنینی زمانی که روسای‌شان به ایران می‌آمدند حداکثر مقامی که می‌توانست با آن دیدار داشته باشند فرماندار آبادان بود، نه این که مانند امروز شخص اول ممکلت را ببینند. این‌ها اگر امنیتی دارند ما برایشان ایجاد کردیم، اگر ایران نبود که این‌ها نبودند، گرفتار صدام شده بودند. ما برای‌شان پدری  و براداری کردیم. در حال حاضر همین کشورهای نخودی و کوچک که مورد حمایت ما بودند اگر بخواهند جایگزین نفت ما شوند فقط از نظر عددی و روی کاغذ می‌توانند دست به چنین کاری بزنند.

وی با بیان اینکه عربستان و سایر کشورها که می‌خواهند نفت خودشان را جایگزین ایران کنند باید بدانند که این کار یعنی جنگ و دشمنی با ایران، عنوان کرد: جنایت علیه بشریت یعنی چی؟ یعنی کودکان دسترسی به دارو و مواد اولیه نداشته باشند و ما اگر تحریم شده‌ایم بدین معنا است که این اتفاق می‌افتد.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنابراین اگر این کارها( بالا بردن تولید نفت‌شان برای اینکه نبود نفت ایران در بازار جهانی مشخص نشود) را می‌خواهند انجام دهند ما باید امنیت تولید نفت آنها را بهم بزنیم. باید امنیت تولید این کشورها را به خطر بیاندازیم نه اینکه بگویم برویم سراغ تنگه هرمز این کار قدم بعدی است عربستان و امارات باید مشاهده کنند که ما در این کار جدی هستیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ عربستان و امارات اگر بدانند این کار یعنی جنگ و اگر انجام دهند، امنیت تولیدشان بهم می‌خورد دست به چنین اقدامی نمی‌زنند؛ زیرا بازار دنیا و اقتصاد آن بهم می‌خورد . انتظار این است که فعالانه عمل کنیم نگذاریم که بیایند جایگزین ما شوند همین امروز هم باید یک پیام محکم فیزیکی و شفاهی به عربستانی‌ها داده شود تا بدانند با کوچکترین حرکتی تولیدشان متوقف می‌شود و دیگر تولیدی نخواهند داشت که بخواهند جایگزین نفت ایران شوند.

این عضو کمیسیون انژری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید فعال باشیم نه اینکه  کپی‌برداری کنیم، بنشنیم ببینیم آمریکا چه می‌گوید ما هم بعد همان را به گونه‌ای دیگر انجام دهیم. این که مثلا سپاه را تحریم می‌کنند و ما در مجلس یک مصوبه ضعیفی به تصویب برسانیم خب این کارها که نتیجه نمی‌دهد.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که عربستان بداند امنیت تولیدش در خطر است، زیرا طبیعی است وقتی می‌خواهند امنیت تولید ما را برهم بزنند، ما هم باید برای این که تولیدمان امنیت داشته باشد روش خودمان را به کار گیریم.  خریداران سنتی ما چین، هند، کره و ژاپن هستند هنگامی که مشاهده کنند با خرید نفت از ایران با هزاران مشکل رو به رو می‌شوند، شرکت‌هایشان مورد تحریم قرار می‌گیرند و نقل و انتقال پول‌هایشان دچار معضل می‌شود از ما نفت خریداری نمی‌کنند.

خادمی یادآور شد:  در حال حاضر روابط ما با بعضی از این کشورها به مشکل برخورده است، از سوی دیگر هنگامی که وزیر نفت ایران هم به آنها بی‌احترامی کرده آن‌ها هم می‌گویند وقتی وضع مطلوبی نداشتید از ما خواستید که کمک‌تان کنیم  زمانی که فکر کردید وضع‌تان بهترشد با ما بدرفتاری کردید. شرکت‌های این کشورها را بیرون کردیم در حالی که همان شرکت‌هایی که از کشور ما رفتند در آمریکا و کانادا کار و فعالیت می‌کنند. حال کدام یک به کشور ضربه زدند؟ ترامپ یا مسئولی که این کار را انجام داده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بخشی از درآمد فروش نفت ایران قرار است برای بازسازی مناطق سیل زده استفاده شود اما آمریکا مانع فروش آن شده است، آیا این کار ضدحقوق بشر نیست،‌ بیان کرد: نباید خودمان را گول بزنیم آمریکا از کدام حقوق بشر دفاع می‌کند؟/خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید