۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 14595183

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره ناتوانی آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران اظهار کرد:ایران به لحاظ جغرافیایی و دسترسی به آبهای آزاد امکانات فراوانی را برای دور زدن تحریم‌ها در اختیار دارد، علاوه بر این آمریکا پیش از این هم نتوانسته اقداماتی را در ارتباط با کاهش صادرات نفتی ایران انجام دهد، ما هم تجارب زیادی داریم که می‌توانیم پای کار آوریم.

به گزارش سلام نو، عباسعلی منصوری آرانی  درباره ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران و محدودیت صادرات در پی لغو معافیت‌های نفتی اظهار کرد: باید در نظر داشت ایران با 15 کشور همسایه است و این مساله کار تحریم را برای آمریکایی‌ها سخت می کند. ضمن این‌که کشور ایران از ظرفیت فوق‌ العاده ژئوپلیتیکی برخوردار است که به راحتی می‌تواند تحریم را دور بزند.

وی تصریح کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی و دسترسی به آبهای آزاد امکانات فراوانی را برای دور زدن تحریم‌ها در اختیار دارد، علاوه بر این آمریکا پیش از این هم نتوانسته اقداماتی را در ارتباط با کاهش صادرات نفتی ایران انجام دهد، ما هم تجارب زیادی داریم که می‌توانیم پای کار آوریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد:‌ در عین حال تصور می‌کنم ای کاش برای یکبار هم که شده همین تحریم‌ها موجب شود تا به سراغ صادرات فرآورده‌های نفتی برویم و خام فروشی را کنار بگذاریم که خیر و برکت کشور در این است، در واقع طی 60-70 سال اخیر باید اقتصاد کشور را به گونه‌ای طراحی می‌کردیم که بیش از صادرات نفت خام،‌ فرآورده‌های نفتی را به فروش برسانیم.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: ‌آمریکا قطعا نمی‌تواند صادرات و واردات ایران را به خصوص در حوزه نفت به صفر برساند،‌ به اندازه‌ای اهرم، ظرفیت و تجربه داریم که از این فضا عبور کنیم اما باید برنامه‌ای هماهنگ ومنسجم  داشته باشیم.

منصوری آرانی در ادامه اظهار کرد: در راستای اعمال تحریم‌ها و مقابله با ما، آمریکایی‌ها تیم کارشناسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و سیستم‌های اطلاعاتی و وزارت‌خانه‌های‌شان طبق یک کار هماهنگ و مطالعه شده برنامه‌های خود را پیش می‌برند، ما نیز در مقابله با این رفتار آمریکایی‌ها باید کار مطالعه شده را پیش ببریم یعنی نوعی هم‌سویی و هماهنگی بین وزارت‌خانه‌های ما، سرویس‌های اطلاعاتی و جامعه به وجود آید.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: باید کارشناسان و وزارت‌خانه‌ها تحت رهبری یک شخصیت که اقدامات ضد تحریم را هدایت می‌کند، کار مطالعاتی و برنامه ریزی شده انجام دهند که در صحنه اجرا شود.

وی در پایان افزود:‌ باید بپذیریم که جنگ اقتصادی وجود دارد، وقتی جنگ نظامی اتفاق می‌افتد مانند همان دفاع مقدس که جنگ بر ما تحمیل شد، هم وزارت‌خانه‌ها و هم سیستم‌های نظامی در خط مقدم بودند و هم آحاد مردم، اکنون نیز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، نمی‌توانیم جنگ اقتصادی را کوچک‌تر از جنگ نظامی در نظر بگیریم،  برداشت بنده این است که سالیان سال است جنگ اقتصادی را شوخی فرض کرده‌ایم حداقل این‌که جدی نبوده‌ایم، اما باید به طور جدی برخورد کنیم و قوای سه گانه و مردم اقدامات‌شان در یک راستا و هماهنگ باشد./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید