بسیاری اقدام ظریف در گفت‌وگو با فاکس نیوز را تلاش او برای ارسال سیگنال مستقیم به ترامپ ارزیابی می‌کنند، در حالی که گروهی دیگر معتقدند مخاطب اصلی سخنان او طرفداران دونالد ترامپ هستند و ظریف می‌خواهد خطرات جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا را به آنان یادآور شود.

سلام نو – سرویس بین الملل: جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفری متفاوت به آمریکا رفت، سفری که بیشتر به گفت‌وگو با رسانه‌ها و مجامع مختلف سیاسی در آمریکا گذشت. دو اقدام مهم او در این سفر گفت‌وگو با فاکس نیوز، دست راستی‌ترین رسانه آمریکا و تلویزویون محبوب ترامپ و پیشنهاد تبادل زندانی به طرف آمریکایی بود.

به گزارش سلام نو، این اقدام او از سوی برخی تلاش برای گشودن بابی جدید در مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا قلمداد شد در حالی که برخی دیگر این اقدام او را مقدمه مذاکره ندانستند و صرفا تلاشی در جهت بهم ریختن بازی ترامپ در زمین خودش دانستند.

بسیاری اقدام ظریف در گفت‌وگو با فاکس نیوز را تلاش او برای ارسال سیگنال مستقیم به ترامپ ارزیابی می‌کنند، در حالی که گروهی دیگر معتقدند مخاطب اصلی سخنان او طرفداران دونالد ترامپ هستند و ظریف می‌خواهد خطرات جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا را به  آنان یادآور شود.

علی بیگدلی:

بعد از مبادله زندانیان قرار است چه کار کنیم؟ / دمکرات‌ها برای ایران فرش قرمز پهن نمی‌کنند

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با سلام‌ نو با تاکید بر این‌که باید حضور ظریف در آمریکا را واقع بینانه تحلیل کرد گفت: بحث مبادله زندانی‌ها شاید باعث ورود به دوران جدیدی باشد ولی به شرط پذیرش آمریکا و باید دانست که ما در شرایطی این پیشنهاد را دادیم که به شدت تحت فشار هستیم و ترامپ می‌تواند مدعی شود که ایران به خاطر فشارها تن به این کار داده و با فشار بیشتر امتیاز بیشتری هم پشت میز مذاکره می‌توان گرفت، در نتیجه آن قدری هم که برخی رسانه‌ها به این مسئله خوش‌بین هستند نباید به آن خوش‌بین بود.

وی در ادامه گفت: شما فکر کنید که ما زندانیان را مبادله کردیم بعدش چه خواهد شد؟ ما باید برای چنین روندی استراتژی مشخصی از جمله استراتژی مذاکره پله پله را در نظر بگیریم و با نظر مقامات ارشد نظام وارد مذاکره شویم و گرنه مصاحبه با فاکس نیوز و تبادل زندانی بدون نقشه راه مشخص به خودی خود نشان مسئله خاصی نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت اتخاذ یک استراتژی واحد تاکید کرد: اکنون صداهایی که از محافل داخلی کشور بلند می‌شود هرکدام یک چیزی می‌گوید و باعث می‌شود تا طرف مقابل نداند با چه کسی طرف است.

بیگدلی با تاکید بر اینکه نباید به امید خروج ترامپ از کاخ سفید نشست گفت: محبوبیت ترامپ روز به روز در حال افزایش است و این که امید داشته باشیم او در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد درست نیست، بر فرض شکست ترامپ از دمکرات‌ها هم ما نباید فکر کنیم که آن‌ها برای ایران فرش قرمز پهن می‌کنند. مسئله دیگر این است که آمریکا هر روز فشار خود را افزایش می‌دهد و می‌بینیم که سپاه را هم تروریست اعلام کرده و قصد ندارد از فشار خود کم کند.

جلال ساداتیان:

به نظر می‌رسد سیگنال‌هایی برای مذاکره مخابره شده

جلال ساداتیان،  سفیر سابق ایران در انگلستان و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو تایید کرد که به نظر می‌رسد اخیرا سیگنال‌هایی از حرف‌های ظریف و حرکت‌های جمهوری اسلامی برای مذاکره مخابره می‌شود.

وی با اشاره به نمونه این سیگنال‌ها گفت: مثلا رییس جمهور می‌گوید که ما مذاکره می‌کنیم ولی نه با چاقوکش یا ظریف می‌گوید که برای مذاکره آمریکا باید به برجام برگردد.

این دیپلمات کهنه کار با تاکید بر اینکه باید استراتژی مشخصی برای کاهش فشار داشت گفت: بسیاری معتقدند که دو سال باید تحمل کرد تا انتخابات ریاست جمهوری فرا برسد و ترامپ از کاخ سفید برود ولی دو سال هم زمان کمی نیست و این فشار را باید از سرگذارند. در این میان به نظر می‌رسد که اسرائیل و عربستان دنبال جنگ هستند و ترامپ دنبال بیزینس خودش است که این می‌تواند منجر به درگیری بین ایران و آمریکا شود ولی ایران باید از چنین اتفاقی جلوگیری کند.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که نقش ایران در منطقه هر روز مهم‌تر می‌شود و اسرائیل و عربستان با قدرت گرفتن ایران در منطقه مشکل جدی دارند و چندان بی میل نیستند که آمریکا برای مهار ایران به میدان جنگ بیاورند، ولی باید بدانند درگیری ایران با آمریکا هرچند به ضرر ایران است ولی به ضرر تمام منطقه هم است. تمام تلاش ظریف و دولت این است که فرصت درگیری را از ترامپ بگیرند.

ساداتیان یکی دیگر از عواقب رفتار ترامپ را موقعیت دادن به دیگر قدرت‌ها برای ظهور و بروز سریع‌تر دانست و گفت: ما می‌بینیم که رفتارهای غیرقابل پیش بینی بسیاری از جمله انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل یا مخالفت با چند جانبه‌گرایی از سوی ترامپ دیده می‌شود که ساختار نظام بین الملل را به هم می‌زند و سرعت و شدت ظهور قطب‌های قدرت‌های جدید را بیش‌تر می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید