۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
کد خبر: 14032984

اگرچه روابط تجاری تهران و پکن در چارچوب قوانین بین‌المللی و مشروع است و مواضع فعلی حکایت از آن دارد که چینی ها قصد دارند به تصمیم واشنگتن بی تفاوت باشند با این وجود از پکن خبر رسیده که ۲ میلیون بشکه نفت از آمریکا وارد کرده است

سلام نو - سرویس اقتصادی: تا همین چند ماه پیش بسیاری از تحلیل ها این گمانه زنی را تقویت می کرد که در صورت ادامه یافتن تلاش های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران قیمت نفت به صد دلار هم خواهد رسید. حالا و پس از تمدید نشدن معافیت های نفتی باید دوباره این تحلیل ها را مرور کرد.

به گزارش سلام نو، دادن معافیت نفتی آمریکایی ها به ایران اگرچه وعده ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را عملی نکرد اما یکی از خواسته های رئیس جمهور آمریکا که جلوگیری از جهش قیمت در بازار نفت بود را محقق کرد. ترامپ قصد داشت تا با اعمال تدریجی محدودیت ها بازار نفت را تحت کنترل خود قرار دهد.

چین و هند به عنوان یکی از مهم ترین موانع آمریکا بر سر تحریم های نفتی ایران بودند. این دو کشور مقدار قابل توجهی از نفت خود را پیش از دوره تحریم ها از طریق ایران تهیه می کردند. اما پس از تحریم های 13 آبان این مقدار کاهش یافت. حالا هم پس از عدم تمدید معافیت های نفتی شاهد اعتراض این دو کشور بوده ایم. اعتراضی که البته باید منتظر ماند و دید فقط در حد اعتراض باقی می ماند یا خیر.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و حدود ۵۸۵ هزار و ۴۰۰ بشکه از ایران خریداری می‌کند.  سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به این اقدام ترامپ گفته است: پکن به‌ طور جدی با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مخالف است. این تصمیم واشنگتن بی‌ثباتی در خاورمیانه و بازار جهانی نفت را تشدید خواهد کرد. اگرچه روابط تجاری تهران و پکن در چارچوب قوانین بین‌المللی و مشروع است و مواضع فعلی حکایت از آن دارد که چینی ها قصد دارند به تصمیم واشنگتن بی تفاوت باشند با این وجود از پکن خبر رسیده که ۲ میلیون بشکه نفت از آمریکا وارد کرده است. یونیپک چین، بازوی تجاری شرکت بزرگ دولتی سینوپک، اولین محموله نفت خام آمریکا را از زمان معلق شدن واردات از آمریکا در ماه سپتامبر، دریافت کرد.

تنها کشوری که بیش از دیگران به لزوم خریداری نفت از ایران پافشاری کرده است، ترکیه است. ترک ها این رابطه تجاری را راهبردی می دانند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم پس از سفر به آنکارا در هفته گذشته اعلام کرده ایران و ترکیه قصد دارند یک ساز و کار مالی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی پیدا کنند.

پیوتر ماتیس تحلیلگر رابو بنک و مستقر در لندن در سخنانی گفته است: «نفت ایران می تواند یک منبع دیگر مناقشات دیپلماتیکی بین آنکارا و واشنگتن باشد. زمانی که روابط بین آنها به سبب تأکید ترکیه بر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه پر تنش است.

در حال حاضر آمریکایی ها دست به هرکاری می زنند تا کمبود نفت ایران در بازار جبران شود. آنها قصد دارند با حصر نفتی فشار به ایران را به حداکثر برسانند. در این راستا از هیچ کمکی از کشورهایی نظیر عربستان صعودی و امارات هم دریغ نکرده اند. روز پنجشنبه قیمت نفت تحت تأثیر رکورد بالای تولید و ذخایر نفت آمریکا، کاهش پیدا کرد. هرچند  تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و تداوم کاهش تولید اوپک جلوی افت بیشتر قیمت‌ها را گرفته است.

آمریکایی ها در وضعیت فعلی قصد دارند به گفته خودشان نفت ایران را از بازار جهانی حذف کنند. این ادعای گزاف در حالی صورت گرفته که نفت ایران همچون نفت آمریکا توان جلب اعتماد خریداران را ندارد. میعانات نفتی از منطقه ایگل فورد در تگزاس مشابه نفت ایران است اما از میعانات سبک پارس جنوبی اندکی سنگین‌تر است. تولید ایگل فورد معادل حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز است در حالی که تولید روزانه ایران در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰ هزار بشکه بالغ شد. همین مساله این سوال را به اذهان متبادر می سازد که آیا حصر نفتی ایران در بلندمدت هم دوام خواهد داشت؟ پاسخی که به زعم بسیاری منفی است.

تصمیم برای عدم تمدید معافیت ها درست زمانی است که قرار است توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک اجرایی شود همین مساله قیمت نفت برنت را از ژانویه تاکنون تا 40 درصد بالا برده است. به اعتقاد تحلیلگران نفتی قیمت‌های نفت امسال تحت تأثیر کندی رشد اقتصادی و متأثر شدن تقاضا برای نفت، رشد قوی تولید نفت شیل آمریکا و ریسک گریزی سرمایه‌گذاران، کاهش پیدا کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید