راه عاقلانه این است که ما این لوایح را با اصلاحاتی که در آن اعمال می کنیم طوری تنظیم کنیم که مانعی بر سر راه ما نباشد . به عبارتی عبور از مانع کنیم و گرنه اگر بخواهیم پشت این مانع بایستیم با قبول نکردن گفتمان اقتصادی عرصه بین الملل خودمان را در انزوا  قرار داده ایم که این شرایط باعث می شود به مشکلات زیادی برخوریم.

سلام نو – سرویس سیاسی: یک فعال سیاسی نزدیک به جریان اصولگرا معتقد است قبول نکردن گفتمان اقتصادی عرصه بین الملل می تواند کشور را به انزوا بکشد.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی به شما این را می گویم اگر ما در عرصه جهانی نگاه می کنیم متوجه می شویم که اقتصاد یک مقوله جهانی است. اگر ما فکر کنیم با مرزبندی های موجود در دنیا می توانیم مقابله کنیم باید توجه داشته باشیم که هزینه های زیادی در این مسیر هست که باید آن را در نظر گرفت.

او با اشاره به لزوم تصمیم گیری منطقی درباره اف ای تی اف گفت: در اقتصاد هزینه و فایده مهم است. باید ببینیم هزینه ها و فایده های این کار چیست. باید در زمان تصمیم گیری منافع ملی و امنیت ملی را در نظر گرفت. اگر دیدیم فایده این کار بیش از هزینه است باید به سمتش برویم. اف ای تی اف یک ابزار برای مهار کردن کشورهای مختلف در بحث اقتصادی است . اگر بخواهیمک از منابع خارجی و همچنین از سرمایه گذاری خارجی و مبادلات تجاری خارجی استفاده کنیم باید باید قواعد بازی را رعایت کنیم. الان قواعد این است کسانی که در لیست سیاه اف ای تی اف قرار دارند یک نوع تحریم بانکی آن ها را احاطه خواهد کرد و نخواهد گذاشت از منبع خارجی استفاده کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در این شرایط باید راهکارهایی را انتخاب کنیم که اقتصاد آسیب کمتری ببیند، اظهار کرد: با توجه به هزینه فایده ای که وجود دارد ما اف ای تی اف را باید به عنوان مانع ببینیم و از آن عبور کنیم نه آنکه پشت این مانع بمانیم.  مردم دنبال رونق اقتصادی هستند و مایل نیستند چالش های سیاسی و رقابت های سیاسی باعث بشود منافع مردم به خطر بیفتد. مردم از جنگ رقابتی بین جناح ها بیزار هستند راجع به هر موضوعی این جناح ها هستند که منافع خود را دنبال می کنند.

او با طبقه بندی کردن اظهار نظرها در رابطه با تصویب یا عدم اصویب لوایح چهارگانه یادآور شد: یکی اظهار نظرهای هیجانی است که دنبال این هستند با فضاهای تبلیغاتی به نفع خودشان اقداماتی را انجام دهند. واکنش های دیگر واکنش های عقلانی است که امنیت ملی و منافع کشور را در نظر می گیرد. این واکنش ها قاعدتا باید از روی خردورزی، عقلانیت، اندیشه، مصلحت، اقتدار و ... باشد. واکنش های بعدی مربوط به جناح هاست. متاسفانه امروز هر جناحی جناح مقابل را ضد خود می داند. هرچقدر هم جناح مقابل درست حرف بزند یک ساز ناسازگاری را می نوازند و عمدتا مخالفت ورزی تبدیل به شیوه ای برای رقابت های سیاسی شده است. در این بین واکنش هایی هم هست که مردم نسبت به تصمیمات نظام می گیرند. خود این واکنش ها خواه ناخواه دستخوش برخی مولفه هاست. به هر شکل  مردم امنیت خودشان، منافع ملی و رفاه و آسایش را در اولویت قرار می دهند اما  خواه ناخواه ممکن است بعضی تصمیماتشان در تعارض با منافع ملی باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: واکنش چهارم هم مربوط به رسانه ها است. عمدتا برای اینکه رسانه ها در تیتر اول قرار بگیرند یا دیده بشوند یک سری واکنش ها نشان می دهند که عمدتا جنبه پروپاگاندایی و تبلیغاتی دارند. در مجموع باید به آن واکنش هایی توجه کرد که ریشه های مردمی دارد.

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: راه عاقلانه این است که ما این لوایح را با اصلاحاتی که در آن اعمال می کنیم طوری تنظیم کنیم که مانعی بر سر راه ما نباشد . به عبارتی عبور از مانع کنیم و گرنه اگر بخواهیم پشت این مانع بایستیم با قبول نکردن گفتمان اقتصادی عرصه بین الملل خودمان را در انزوا  قرار داده ایم که این شرایط باعث می شود به مشکلات زیادی برخوریم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید