در این مطلبِ سلام نو قصد داریم به برخی از این ضرب المثل های ایرانی و معانی و منظور آن ها اشاره کنیم که از گذشته تا به امروز بسیار کاربردی بوده اند.

ضرب المثل در حقیقت یک سخن یا عبارت کوتاهی ست که به داستان یا نکته ای پندآموز اشاره می کند و جایگزینی برای صحبت و توضیح مفصل و زیاد است و در حقیقت هدف گوینده این است که مخاطب از آن ضرب المثل نکته ی سخنش را دریافت کند و در میان آن ها فرم کنایه آمیز هم وجود دارد.

در این مطلبِ سلام نو قصد داریم به برخی از این ضرب المثل های ایرانی و معانی و منظور آن ها اشاره کنیم که از گذشته تا به امروز بسیار کاربردی بوده اند.

با خودش هم قهر است

زمانی از این ضرب المثل استفاده می شود که فرد بسیار اخمو و تروش رو می باشد و در نگاه اول این ویژگی اش به طرف مقابلش منتقل می شود.

با دمش گردو می‌شکنه

زمانی از این ضرب المثل استفاده می شود که فرد بسیار خوشحال باشد.

بادمجان دور قاب چین

زمانی از این ضرب المثل استفاده می شود که فرد تملّق و چاپلوسی کند.

بار کج به منزل نمی‌رسد

زمانی از این ضرب المثل استفاده می شود که فردی قصد داشته باشد از طریق خلاف و نیرنگ کار خود را انجام دهد و کارش در نهایت نتیجه خوبی نخواهد داشت.

بازی اشکنک داره سر شکستنک داره

زمانی از این ضرب المثل استفاده می شود که فرد بداند بازی با آسیب و خطرهایی همراه است.

بالاتر از سیاهی رنگی نیست

زمانی از این ضرب المثل استفاده می شود که انتهای موضوع و پیشامد، بد و یا خطرناک باشد و فرد با تمامی آن ها روبرو شده باشد و دست از همه چیز کشیده و برای اتفاقات بدتر از آن هم آمادگی کامل داشته باشد.

بخشش از بزرگتر است

زمانی که فردی مورد ظلم قرار گرفته است از این ضرب المثل استفاده می کنند که به خاطر سن و یا بخشایندگی بیشتر خود،فرد مقابل را ببخشد.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید