طی هفته گذشته 700 نفر  در قروه و سریش‌آباد به شدت مسموم شدند. 

به گزارش سلام نو،  فرزام بیدارپور شنبه‌شب در برنامه گفتمان که بصورت زنده از شبکه استانی کردستان پخش شد با اشاره به بروز اپیدمی مسمومیت در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش‌آباد و شایعاتی مبنی بر ارتباط‌دهی مصرف آب‌های آلوده، اظهار کرد: در روز ۲۱ اسفندماه جاری طبق گزارش همکاران پزشک در قروه مبنی بر افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به دلیل ابتلاء به اسهال و استفراغ، علائم بالینی در این افراد بررسی شد.

وی با بیان اینکه اولین توجه ما در این اپیدمی به سمت آب و مواد غذایی جلب شد، افزود: کمیته‌ای از متخصصین داخلی، عفونی و اطفال شهر قروه و یک نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی این امر تشکیل جلسه دادند که در نهایت آلودگی ویروسی عمده‌ترین دلیل این مسمومیت گزارش شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد ۲۳ چاه و منابع آبی شهرستان قروه تاکنون آزمایش شده و مواردی دال بر آلودگی آب و غیراستاندارد بودن آن مشاهده نشد.

بیدارپور ادامه داد: طبق نمونه‌گیری از مبتلایان به این ویروس هیچ گونه عامل عفونت باکتریایی مشخص نشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از قوانین اپیدمی‌ها، یافتن کانون ابتلاء است، گفت: در قروه و سریش‌آباد علت این مسمومیت، ویروسی به نام نورواک است که سیستم گوارشی را درگیر می‌کند و هیچ ارتباطی به مصرف آب و غذا ندارد بلکه این ویروس معده و روده بزرگ را درگیر می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: منبع انتشار ویروس نورواک برف است و زمانی که برف‌ها آب می‌شود در فضا پخش شده و از طریق دست‌های آلوده به فرد منتقل و موجب انتقال سریع ویروس می‌شود.

بیدارپور با بیان اینکه از طریق کانون‌های مختلفی این ویروس انتشار می‌یابد، افزود: مصرف سبزی و میوه در سراسر دنیا نیازمند سالم‌سازی است و حتما با مواد ضدعفونی کننده مخصوص باید طی ۴ مرحله شستشو شود.

وی با اعلام اینکه شستن کامل دست‌ها با آب و صابون زنجیره انتقال این ویروس را کاهش می‌دهد، افزود: کانون‌های جمعیتی از جمله مدارس، مهدهای کودک، سرای سالمندان و سربازخانه‌ها مکانی است که ریسک‌پذیری زیادی از لحاظ انتشار این ویروس برخوردار است.

وی گفت: این بیماری در بزرگسالان شایع است، این بیماری فقط مختص به استان کردستان و شهرستان قروه نبوده چراکه در آمریکا با وجود سیستم بهداشتی و سلامت قوی سالانه تعداد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیدارپور بیان کرد: این بیماری واکسن ندارد بلکه دوره‌ای ۶۰ روزه در بدن فرد باقی‌ می‌ماند و با مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستانی قابل درمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خطاب به شهروندان گفت: هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشید، تیمی متخصص با کار تحقیقاتی در قروه به منازل افراد مبتلا برای بررسی جامع، کامل و علمی می‌روند و نحوه مصرف و نوع مواد غذایی آنان را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند که باید شهروندان همکاری کنند.

بیدارپور اذعان داشت: امسال همانند سال‌های قبل بسیج سلامت نوروزی در قالب ۲۵ تیم نظارتی روزانه از ۱۹ هزار مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از تاریخ ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین از مراکز سطح  استان بازدید می‌کنند لذا از شهروندان تقاضا می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در مراکز عرضه و رستوران‌ها با تلفن ۱۹۰ برای رسیدگی به این امر تماس بگیرند.

شایان ذکر است، تاکنون حدود ۷۰۰ نفر در قروه و سریش‌آباد به ویروس اسهال و استفراغ مبتلا شده‌اند./خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید