همراه باشید تا بدانیم چرا پرواز در خلاف جهت چرخش زمین، سرعت هواپیما را افزایش نمی‌دهد؟

راز سرعت هواپیما در خلاف جهت زمین چیست؟

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است فرض کنید سوار بر هواپیمایی هستید که با سرعت ۳۰۰ مایل در ساعت از شرق به غرب حرکت می‌کند. زمین هم با سرعت ۱۴۰۰ مایل در ساعت از غرب به شرق می‌چرخد. با این حساب، انتظار می‌رود هواپیما با سرعت ۱۷۰۰ مایل در ساعت به مقصد خود برسد! اما این اتفاق نمی‌افتد. چرا؟

پاسخ ساده است: زمین زیر پای هواپیما در حال چرخش نیست!

برای درک بهتر این موضوع، به یک مثال ساده توجه کنید. فرض کنید در خط استوا هستید و می‌خواهید از روی یک ترامپولین به سمت بالا بپرید. در این ناحیه، سرعت چرخش زمین به ۱۶۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اگر ۳ ثانیه در هوا معلق بمانید، انتظار دارید کجا فرود بیایید؟

اگر زمین زیر پایتان در حال چرخش بود، باید ۱.۳۹ کیلومتر آن طرف‌تر از نقطه پرش فرود می‌آمدید. اما این اتفاق نمی‌افتد! چرا؟

اینرسی به کمک شما می‌آید!

همانطور که می‌دانید، اجسام تمایل دارند به حرکت خود در یک خط مستقیم ادامه دهند تا زمانی که نیرویی خارجی بر آنها وارد شود. در این مثال، شما به همراه زمین در حال چرخش هستید. به همین دلیل، وقتی به سمت بالا می‌پرید، همچنان به حرکت در جهت چرخش زمین ادامه می‌دهید و در نهایت به همان نقطه‌ای که از آن پریده‌اید برمی‌گردید.

حرکت در خلاف جهت چرخش زمین نیاز به نیرو دارد.

برای مثال، زمانی که به سمت جلو می‌پرید یا هواپیما برای حرکت به جلو نیروی پیشران تولید می‌کند، این نیرو با اینرسی شما مقابله می‌کند و شما را در جهت مخالف چرخش زمین حرکت می‌دهد.

اما جو زمین چطور؟

شاید تصور کنید که جو زمین ساکن است و زمین در زیر آن می‌چرخد. اما اینطور نیست. چرخش زمین، اتمسفر را نیز با خود می‌چرخاند. به همین دلیل، اگر اتمسفر ساکن بود، می‌توانستید از سرعت‌های نسبی باد برای کاهش زمان پرواز به سمت غرب (بر خلاف جهت چرخش زمین) استفاده کنید.

با این حال، این موضوع تاثیر چندانی بر زمان پرواز ندارد.

در واقع، پرواز به سمت غرب کمی بیشتر از پرواز به سمت شرق طول می‌کشد. اما دلیل این امر نه چرخش زمین، بلکه تندبادها هستند. تندبادها جریان‌های باریک و سریع هوایی هستند که در ارتفاعات بالا یافت می‌شوند و می‌توانند بر سرعت پرواز تاثیر بگذارند.

در پایان، به یاد داشته باشید:

  • زمین در زیر هواپیما در حال چرخش نیست.
  • اینرسی به ما کمک می‌کند تا در خلاف جهت چرخش زمین حرکت نکنیم.
  • چرخش زمین، اتمسفر را نیز با خود می‌چرخاند.
  • تندبادها می‌توانند بر سرعت پرواز به سمت غرب تاثیر بگذارند.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید