نادی با اشاره به موارد مورد اشاره رهبری گفت: مجلس جدید موظف است با توجه به شعار سال و تأکید رهبری عزیز از دولت بخواهد با رعایت مقررات و ضوابط قانونی بانک ها و سایر دستگاه ها را ملزم کند که با بخش خصوصی و کارآفرینان همکاری تنگاتنگ داشته باشند

مجلس جدیدباید پیرو تاکید رهبری دستگاه‌ها را ملزم به همکاری با بخش خصوصی کند

خشایار نادی کارشناس سیاسی و اقتصادی در گفت‌وگویی کوتاه به مسئله افزایش تورم، رابطه آن با دستمزد و نیروی کار پرداخته است. با هم این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

افزایش تورم چه تاثیری بر بازدهی و انگیزه نیروی کار دستمزدی دارد؟

در خصوص اینکه تورم چه تأثیری می تواند روی انگیزه و دستمزد کارگران و کارمندان داشته باشد خب قاعدتا عامل انگیزشی که برای نیروی کار مطرح هست، قیمت دستمزدش است. یعنی تابع مستقیمی بین دستمزد دریافتی که جبران خدمات نیروی کار محسوب می شود با انگیزه نیروی کار برقرار است. حالا در شرایطی که وضعیت کشور تورمی است و تورم تقریبا ۴۰ درصد و در بخشی از زیر گروه ها و گروه ها حتی بیشتر هم است. یک مسئله بسیار مهمی که در خصوص نیروی کار می شود صحبت کرد و انگیزه نیروی کار را متأثر می کند و آن دستمزد دریافتی یا جبرانی خدماتش است و زمانیکه نسبت مستقیمی بین دستمزد دریافتی با انگیزه نیروی کار وجود دارد و حال اگر ارزش دستمزد کارگر و کارمند هر روز و هر لحظه کم شود یا هر سال قدرت خریدش کاهش پیدا کند یعنی تقلیل قدرت خرید دستمزد نیروی کار که به طبع بروز تورم در کشور هست باعث می شود کارگر، کارمند و نیروی انسانی کشور قاعدتأ دچار یک بی انگیزگی بشود. هر چه که بیشتر می دود کمتر می رسد و این حاصل تصمیماتی نیست، بلکه حاصل تورمی است که به او تحمیل شده است. یعنی در بهترین حالت ۲۰ درصد افزایش حقوق دارد در حالیکه حداقل ۴۰ درصد افزایش تورم وجود دارد. همیشه طبقه کارگر و کارمند نیروی کار را عرضه می کنند و دستمزد ثابتی دارند.

یعنی طبقه حقوق بگیر با دستمزد ثابت و با توجه به وضعیت تورمی که در کشور داریم دیگر انگیزه چندانی برای نیروی کار ما باقی نمی ماند تا تلاش و کار بیشتری داشته باشد و کیفیت کارش بیشتر باشد. چون ما می دانیم که بهره وری تابعی از انگیزه نیروی کار است. وقتی کارگر و کارمند انگیزه کمی دارد نتیجتا بهره وری نیروی کار پایین می آید. ما می دانیم که یکی از عوامل مؤثر در رشد متأثر از بهره وری است و می تواند ناشی از بهره وری انسانی باشد. اگر افزایش دستمزد نیروی کار متناسب با تورم نباشد انگیزه ها کاهش پیدا می کند و شوق و اشتیاقی برای اینکه نوآوری داشته باشد و هزینه ها را کم بکند و کار آمدیش در کار بیشتر بشود که برآیند آن بهره وری بالا می شود از بین می رود. احساس می کند دونده ای است که هر چه بیشتر زحمت می کشد و می دود و تلاش می کند ولی از خط پایان دورتر می شود قطعا انگیزه اش از بین می رود. این رابطه مستقیمی است که به واسطه تورم به نیروی کار در کشور وارد می شود
اگر دستمزد کارگر و کارمند متناسب با تورم افزایش پیدا کند فشار کمتری بر این قشر زحمتکش وارد می شود و تجربه نشان داده است که افزایش دستمزد این قشر زحمتکش تأثیر ناچیزی بر تورم دارد و قابل چشم پوشی است. ولی باعث می شود انگیزه آنها افزایش پیدا کرده و راندمان بهتری بدست بیاید.

عواملی که باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمان می شود را توضیح دهید؟

مشارکت دادن مردم در اقتصاد کشور و حمایت از بخش خصوصی واقعی باعث رقابت سالم و شکوفایی اقتصاد می شود. مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید با تاکید بر نقش محوری مردم در اقتصاد کشورمان و با اعلام شعار سال تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم به این موضوع صحه گذاشتند.

در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد اقتصاد کشورمان دولتی و شبه دولتی است و تنها ۱۰ درصد در دست بخش خصوصی و مردم می باشد. برخی کشورهای همسایه با پر رنگ کردن نقش مردم در اقتصاد باعث شکوفایی سریع اقتصادی و صنعت کشورشان شده اند و بالای ۹۰ درصد اقتصاد کشورشان در دست مردم و بخش خصوصی می باشد.

دولت، مجلس و قوه قضائیه باید نقش حمایت، هدایت و نظارت را بر عهده بگیرند و از بخش خصوصی و اقتصاد مردم محور حمایت قاطع بکنند.

مجلس جدید موظف است با توجه به شعار سال و تأکید رهبری عزیز از دولت بخواهد با رعایت مقررات و ضوابط قانونی بانک ها و سایر دستگاه ها را ملزم کند که با بخش خصوصی و کارآفرینان همکاری تنگاتنگ داشته باشند و مسیر توسعه اقتصاد کشور حول مردم محور تسهیل یابد و از تولید کنندگان حمایت جدی صورت گیرد و با بانک ها و دستگاه های متخلفی که همکاری لازم را انجام نمی دهند برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.


به نظر شما آیا شاخص کل بورس رشد خواهد کرد؟

به نظرم رشد شاخص بورس به عوامل متعددی بستگی دارد؛ استفاده از مدیران کارآمد و با تجربه، آموزش به مردم برای چگونگی ورود به بازار بورس، برخورد قاطع با برخی افرادی که از رانت و ارتباطات در بازار بورس برخوردار هستند و در بازار بورس اخلال ایجاد می کنند. از عوامل مهمی هستند که در رشد شاخص کل بورس تأثیر به سزایی دارند. همچنین از متغییرهای تأثیرگذاری نظیر قیمت کامو دیتی ها، قیمت دلار در بازار کشورمان، سیاست های پولی - مالی دولت و لایحه بودجه امسال نیز نباید غافل ماند. مجموع این عوامل وضعیت بورس کشور را مشخص می کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید