یکی دیگر از جاذبه های شیراز حافظیه آرامگاه غزل سرای قرن هشتم است که قدمت این اثر به دوره مظفریان باز می گردد.

از بنای مقبره حافظ چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، حافظیه آرامگاه غزل‌سرای بی‌همتای قرن هشتم حافظ شیرازی از مشاهیر ایران و استان فارس و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز است. نخستین بار شمس‌الدین محمد یغمایی وزیرابوالقاسم گورکانی (حاکم فارس) در سال ۸۶۵ هجری قمری(۱۴۵۲ میلادی) بر فراز قبر حافظ ساختمانی گنبدی و جلوی آن حوض آب بزرگی ساخت که از آب رکن‌آباد پر می‌شد. در دوره‌های بعد این بنا مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و بخش‌هایی به آن اضافه گردید.

این اثر تاریخی که قدمت آن به دوره ی مظفریان برمی‌گردد، در سال ۱۳۱۶ شمسی به دستور رضا پهلوی و با کوشش علی اصغر حکمت و طرح آندره گُدار معمار مشهور فرانسوی، با حفظ چهار ستون سنگیِ ساخته‌ شده در دوره ی زندیه تجدید بنا شد و ۱۶ ستون در اطراف آن اضافه شد و ایوان بزرگ بیست ستونی کنونی به طول ۵۶ متر با تزیینات نقاشی و گچ بری و کاشی‌کاری ساخته شد.

این بنا از دو صحن شمالی و جنوبی تشکیل یافته که توسط تالاری از یکدیگر جدا می‌شوند. همچنین باغچه و نارنجستان زیبا و حوض‌هایی مستطیلی در محوطه ی این آرامگاه وجود دارد.

۲۰ مهرماه در تقویم به نام روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؛ هرچند حافظ به سفر علاقه‌ای نداشت و دلبسته شهرش بود و تقریبا تا آخر عمر جز دو سفر کوتاه، از شیراز خارج نشد اما چنان نامی از خود به یادگار گذاشت که هر ساله هزاران نفر برای دیدن مزارش و شرکت در مراسمی که به نام او نامگذاری شده است، به شهر محبوبش سفر می‌کنند.در چنین روزی شیراز میزبان برگزاری برنامه‌های مختلفی در آرامگاه حافظ می‌شود و به این واسطه صدها نفر به شیراز سفر و از حافظیه دیدن می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید